Logistyka zwrotów jest znana w Polsce od niedawna. Dynamiczny rozwój branży e-commerce spowodował, iż pojęcie logistyki zwrotów weszło na stałe do terminologii handlu. Coraz większa liczba przedsiębiorców zarabia na nim, co automatycznie niesie ze sobą sporo problemów. Chodzi tutaj przede wszystkim o proces rozsyłania i transportowania towarów. Towary są w głównej mierze wysyłane do hurtowni oraz sklepów, a w przypadku witryn internetowych, bezpośrednio do samego klienta.
Logistyka zwrotów – definicja
Czym więc jest logistyka zwrotów? Przede wszystkim do jej powstania znacząco przyczyniły się masowo otwierane sklepy internetowe. Pojęcie logistyki zwrotów nie funkcjonuje na rynku zbyt długo, a definicja opiera się na sytuacji, w której towary są zwracane. Odbywa się to na zasadzie zwrotu towaru przez klienta do producenta lub handlowca. Jest to zdecydowanie cały szereg procesów, pomagających w zarządzaniu określonymi zwrotami. Oczywiście zwroty same w sobie nie są czymś mile widzianym, ale w całym łańcuchu dostaw i sprzedaży nietrudno o ich występowanie.
Logistyka zwrotów – zalety
Oczywiście logistyka zwrotów nie jest zbyt pożądaną częścią procesu handlowego, jednakże powinna być starannie zorganizowana Każdy handlowiec musi zdawać sobie sprawę z faktu, iż ma ona miejsce i z pewnością takie zdarzenie pojawi się podczas sprzedaży wielokrotnie.
Aby nie zepsuć dobrych relacji z klientami, należy zadbać o prawidłowe działania w tego typu logistyce. Zdecydowanie przyniesie to firmie oszczędności w czasie i przede wszystkim pieniądzach. Bardzo łatwo jest stracić klienta, który będąc niezadowolonym z zakupu towaru, nie będzie mógł go zwrócić. Wiadomo, jaka konkurencja panuje dziś na rynku handlu internetowego i dając możliwość klientowi zwrotu towaru, dbamy o wizerunek uczciwej firmy otwartej na roszczenia klienta. Tylko dobrze zorganizowana logistyka zwrotów, jest w stanie zatrzymać sporą liczbę klientów przy danym sklepie. Jest to zdecydowanie ważny element relacji sklep-klient.
Logistyka zwrotów – zakres działań
Najbardziej popularnymi przypadkami zwrotów towaru przez klienta są:
- zwrot towaru bez podania konkretnej przyczyny,
- zwrot towaru zepsutego lub zniszczonego.
Oczywiście, jak łatwo można się domyślić, działania logistyczne w obu tych przypadkach będą zgoła odmienne. W pierwszym z nich klient ma prawo skorzystać z możliwości zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy, za co właśnie odpowiedzialna jest sprawna logistyka. W takim przypadku produkt wraca z powrotem do obrotu.
W drugim zaś przypadku logistyka może oddać towar do naprawy, zwracając go następnie klientowi, albo wysyła zupełnie nowy produkt. Bardzo częstym przypadkiem są sytuacje, kiedy firma handlowa daje możliwość darmowego zwrotu. Z punktu widzenia czysto marketingowego jest to działanie pożądane, które świetnie sprawdza się w handlu i skutecznie zatrzymuje klienta w dłuższej perspektywie.